Details
Mutaties Autonome ontwikkelingen
Details
Mutaties Beleidsbijstellingen
Aandeel in het totaal
Portefeuillehouder: S. Munnikendam
Programmadoelstelling en rol van de gemeente
Zaanstad is een financieel stabiele gemeente, waar de uitvoering van beleidsdoelstellingen vorm krijgt binnen door de gemeenteraad vastgestelde kaders en met een actief risicomanagement. De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en het heffen en innen van belastingen wordt efficiënt uitgevoerd. Het programma Financiën is daarmee ondersteunend aan de andere programma’s in de begroting.
In 2017 heeft Zaanstad verder ingezet op dataprocessing en datamining. Hiermee worden de audits en de verbijzonderde interne controles (VIC’s) efficiënter. De verrichtte audits zijn vooral bedoeld om te verbeteren. Naarmate een audit meer in het politieke speelveld wordt vastgesteld, komt de nadruk meer te liggen op verantwoorden in plaats van leren en verbeteren. Daarom kiest het college om één audit aan te merken als 213a audit. In 2017 geldt dit voor de audit Sturen op re-integratie. De toezichthouder AFM stelt steeds strengere eisen aan de controle door de accountant. De accountant moet daarom meer uren besteden aan de controle dan oorspronkelijk is afgesproken. Ook vanuit de commissie BBV worden specifieke eisen gesteld door middel van stellige uitspraken en aanbevelingen. Dit leidt eveneens tot extra besteding van uren. Er is geen aanleiding om te verwachten dat deze strengere eisen een effect hebben op het oordeel van de accountant over de jaarstukken. Per 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen in werking getreden. Hierdoor ontvangt de Houdstermaatschappij NV EZW aanslagen voor vennootschaps-belasting over het uitgekeerde dividend en een eventuele waardegroei over de aandelen Alliander. Om te voorkomen dat deze heffing ook in de toekomst plaats vindt, moet de vennootschap worden ontbonden. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zullen worden overgedragen aan de gemeenten die aandeelhouders zijn. Tegen de aanslagen VPB zal bezwaar worden gemaakt. Dit gestoeld op het feit dat er geen belastingplicht voor de vennootschap bestaat, omdat de gemeenten altijd al economisch eigenaar van de aandelen zijn geweest. De Houdstermaatschappij had alleen ten doel de zeggenschap van de gemeentelijke aandeelhouders te bundelen.Voortgang
Financiën | Lasten | Baten | Toevoegingen reserves | Onttrekkingen reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Stand na Burap 2017 | 1.694 | -290.219 | 15.897 | -10.717 | -283.345 |
MPG, Inv. fonds, Rek. res. 2016 | 0 | 0 | 0 | -6.219 | -6.219 |
-477 | 52 | 0 | 0 | -425 | |
73 | -1.650 | -190 | 0 | -1.766 | |
Stand Narap 2017 | 1.290 | -291.817 | 15.707 | -16.935 | -291.755 |
Programma | Begroting lasten burap 2017 | Begroting baten burap 2017 | Mutaties reserves lasten Begroting burap 2017 | Mutaties reserves baten Begroting burap 2017 | Begroting saldo burap 2017 | Begroting lasten na narap 2017 | Begroting baten na narap 2017 | Mutaties reserves Begroting lasten na narap 2017 | Mutaties reserves Begroting baten na narap 2017 | Begroting saldo na narap 2017 |
Financiën | ||||||||||
Gemeentefonds | 0 | -245.307 | 0 | 0 | -245.307 | 0 | -245.133 | 0 | 0 | -245.133 |
Lokale heffingen | 48 | -1.935 | 0 | 0 | -1.887 | 48 | -1.935 | 0 | 0 | -1.887 |
Algemene dekkingsmiddelen | 10 | -906 | 13.433 | -10.717 | 1.820 | 10 | -906 | 13.243 | -10.717 | 1.630 |
Investeringsfonds | 0 | 0 | 2.465 | 0 | 2.465 | 0 | 0 | 2.465 | 0 | 2.465 |
Onvoorzien | 21 | -50 | 0 | 0 | -29 | 101 | -1.700 | 0 | -6.219 | -7.818 |
Saldo kostenplaatsen | 117 | 0 | 0 | 0 | 117 | 117 | 0 | 0 | 0 | 117 |
Saldo financieringsfunctie | -1.597 | -7.728 | 0 | 0 | -9.325 | -2.074 | -7.851 | 0 | 0 | -9.925 |
Dividend | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Innen lokale belastingen en heffingen | 2.793 | -34.293 | 0 | 0 | -31.500 | 2.786 | -34.293 | 0 | 0 | -31.506 |
Organisatie financiële processen | 302 | 0 | 0 | 0 | 302 | 302 | 0 | 0 | 0 | 302 |
Totaal programma | 1.694 | -290.219 | 15.897 | -10.717 | -283.345 | 1.290 | -291.817 | 15.707 | -16.935 | -291.755 |